Keep Young and Fit – A Polar Team mérés tapasztalatai
Ehhez csatlakozott a Lenti Általános Iskola és Gimnázium két tagintézménye, a Vörösmarty Mihály és az Arany János Tagintézmény. Mindkét iskolában nagy hangsúlyt helyeznek a mozgásfejlesztésre. A tanév során nemcsak a mindennapos testnevelésórákon, hanem a tanárok által szervezett változatos programokon keresztül is motiválják a gyerekeket arra, hogy minél több mozgásformát kipróbáljanak. A pedagógusok arra biztatják a diákokat, hogy fedezzék fel, melyik sportág hozza ki belőlük a legjobbat, és találják meg a számukra legideálisabbat.
A Lenti Általános Iskola és Gimnázium Arany János Tagintézményében már megkezdték az állapotfelmérést a diákok körében. A folyamat során a gyerekek kiinduló fizikális paramétereit a Polar Team alkalmazással vizsgálták. Az eszközöket a Kaposvári Egyetem Testnevelési és Sport Intézete biztosította. Az optikai szenzorok segítségével ezúttal a pulzusterhelést mérték. A bemeneti mérésen a gyerekek karjára egy szenzor került, amit összekötöttek egy tablettel. A pedagógus így vizsgálta, milyen munkát végeznek a gyerekek. A Polar Team alkalmazásban felviszik a gyerekek testsúlyát és magasságát, ami kiszámolja a BMI indexüket, majd ez alapján meghatározza, mi az az optimális pulzustartomány, amiben a szervezetüknek működni kell. Így le tudják követni, hogy a gyermeknek milyen a befektetett munkája az adott tevékenységbe.
A projekt ideje alatt többféle óratípusban vizsgálják a gyerekeket. Ezúttal egy játékórát látogattunk meg. Az óra alatt azt is megfigyelték, mennyire tudják motiválni a gyerekeket a különféle feladatokkal. Kiderült, hogy egy játékos órán a gyermekek boldogabbak, és örömtelibb a sporthoz való viszonyuk, mint ha azt egy általános testnevelés órán vizsgálnák. Ezúttal fogó- és labdajátékokkal készültek a pedagógusok, akik – a tapasztaltak szerint –, jól választották meg az óra módszertanát. A közös játék ugyanis megfelelően motiválta a 12 éves lányokat.
A születési dátum, a magasság és a testsúly alapján a rendszer kiszámította, hogy az adott tanuló a saját maximális terheléséhez képest hány százalékot nyújtott. Az eredményekre nemcsak a pedagógusok, hanem a szülők és a gyerekek is kíváncsiak. Az órán a gyerekekre felszerelt eszközök észrevétlenül mérték a teljesítményt. A pedagógusok oktatási azonosítószámokat használtak, így a résztvevők eredményei visszakövethetők, azonban az egyetem kutatói, neveket nem látnak a kiértékelésnél, azt a pedagógus tudja csak visszakövetni. Az órán tapasztalt eredményeket már most használni tudják a testnevelők. Az értékek alapján visszakereshető ugyanis, hogy melyik gyermeknek emelkedett meg jelentősen, akár rendellenesen a pulzusszáma.
Tavasszal, a projekt zárásaként végzett felméréseken összehasonlítják a kezdeti és a végső állapotokat, és reményeik szerint a diákok mindegyikénél javulás mutatkozik majd az állóképesség, a kitartás és az izomzat fejlődése terén.
Szöveg: Mezei Orsolya
Fotó: Médiacentrum Zalaegerszeg