Fiatalon és fitten: állapotfelmérések az iskolákban
A projektben a Lenti Általános Iskola és Gimnázium mindkét tagintézménye, a Vörösmarty Mihály és az Arany János Tagintézmény is aktívan részt vesz. Az iskolák külön figyelmet fordítanak a mozgásfejlesztésre és a gyerekek motiválására, hogy minél több mozgásformát kipróbáljanak. A tanárok arra bíztatják a diákokat, hogy találják meg a számukra legmegfelelőbb sportágat, amelyben kiteljesedhetnek.
Az első lépés a diákok állapotfelmérése volt, amely során a hatodikasok fizikai paramétereit vizsgálták meg. Az eljárás a NETFIT rendszerhez hasonló módszertan alapján zajlott, most hat szempont alapján vizsgálták meg a fiatalok állóképességét: a mostani mérésen célba dobás, helyből távolugrás, felülés, ingafutás, kéziszorító erő mérése és koordinációs feladatok voltak.
Kosár Piros testneveléstanár így nyilatkozott:
A mai napon hat felmérésből hármat végeztünk el: a célba dobást, helyből távolugrást és a felülést. Ezek mind segítik a gyerekek különböző fizikai képességeinek fejlesztését. a célba dobás az 7 méterről történik, a kézikapura felhelyezett karikába kell 5 dobásból a legtöbbször beletalálniuk. Itt a dobókészséget fejlesztjük a gyerekeknél. A felülésnél a hasizom erő fog fejlődni, itt fél percre azt fogjuk mérni a gyerekeknél, hogy mennyiszer tudnak felülni. A helyből távolugrásnál pedig három kísérlet egy bemelegítő és kettő fix mérés lesz, amit mérünk, és ebből a legnagyobb ugrást fogjuk a gyerekeknél beírni az eredmények közé.
A pedagógusok játékos, motiváló feladatokkal érik el, hogy a diákok ne csak teljesítménykényszerrel, hanem örömmel éljék meg a mozgást. A program egyik fontos üzenete, hogy mindenki saját tempójában fejlődhet, miközben pozitív tapasztalatokat szerez.
Egyik résztvevő diák, Horváth Hanna elmondta:
Nagyon szeretem a testnevelésórákat, mert nem kell a padban ülni, hanem mozoghatunk. A helyből távolugrás a kedvencem, mert azt jól tudok.
A tanórákon külön figyelmet fordítanak a diákok egyéni érdeklődésére és igényeire. A csapatsportok, mint a foci vagy a kézilabda, közösségi élményt nyújtanak, míg a versenyek a kitartást és fegyelmet erősítik.
A projekt a fejlesztési folyamatra épít, amely az állapotfelmérések után további vizsgálatokkal és játékos edzésekkel folytatódik. A pedagógusok célja, hogy a sport a diákok számára ne kötelesség, hanem örömteli tevékenység legyen. Tavasszal pedig a projekt zárófelmérés után összehasonlítják a kezdeti (bemeneti) és végső eredményeket.
Szöveg: Kiss Alexandra
Fotó: Médiacentrum Zalaegerszeg