5 pszichológiai fortély, amivel az üzletek vásárlásra késztetik Önt
1. „Mert megérdemlem!”
A stresszoldó vásárlás valószínűleg mindenki számára ismerős. Az üzletek atmoszférája segít elfeledni a munkahelyi vagy magánéleti konfliktusokat. Az akciók, az üzletek elrendezése és a termékek vizuális vonzereje mind elcsábítanak bennünket egy kis kikapcsolódásra.
2. Könnyen megmagyarázzuk magunknak
Ebben az esetben önigazolás történik. Elmagyarázzuk magunknak, hogy megérdemeltük, megvártuk a leárazást, vagy éppen megdolgoztunk azért a dologért, amit beszereztünk. Ezeket a gondolatokat az üzletek is gyakran hangsúlyozzák, amikor arra ösztönöznek bennünket, hogy okosan vásároljunk, érdemeljük meg a kényeztetést, vagy emeljük az életszínvonalunkat. Az anyagi helyzetünket néha szándékosan torzítjuk. Nem vesszük figyelembe a keretünket, vagy apró kiadásainkat alig számoljuk fel a nagyobb költségek mellett. A bankkártyás fizetéskor nem fizikailag érezzük meg a pénz elvesztését, így könnyen többet költhetünk. Az érintéses fizetés cseles, mivel észrevétlenül fogy a pénzünk. A kereskedők tisztában vannak azzal, hogy minél egyszerűbb fizetési módokat kínálnak, annál könnyebben hagyjuk magunkat rávenni a vásárlásra.
3. Élmények és érzések társulnak a termékhez
Amikor egy termék vagy szolgáltatás élményt kínál, sokkal vonzóbb lesz. Például nem csak egy masszázsért fizetsz, hanem az élményért, nem csak egy kirándulásra, hanem egy kalandra. A plusz ígéretek, esetleg a termék köré szőtt történetek magukba szippantanak.
4. Hinni akarunk a csodákban és a szépségben
Ha őszinték akarunk lenni magunkhoz, gyakran azért dobjuk be a kosarunkba a terméket, mert csodaszerként tekintünk rá, hiszen szépséget, fiatalságot és energiát ígér. A szlogen meggyőző, a csomagolás csábító, miért hagynánk ki? Az észérveket könnyen félreteszünk, mert jólesik hinni az ígéreteknek. Még akkor is, ha hűségesek vagyunk egy márkához vagy gyártóhoz, könnyen meghátrálhatunk a széles választék láttán. A netes rendeléseknél a csomag kibontása is külön élmény. Ismerős érzés?
5. Diderot-hatás
Ha már volt olyan, hogy egy rendkívül egyedi ruhára sok pénzt költött, és annyira lenyűgözött, hogy utána az összes többi ruháját ehhez hasonlította, akkor megérti a Diderot hatás lényegét. A Diderot-effektusként ismert jelenség lényege, hogy egy új dolog birtoklása újabb beszerzésre sarkall, inspirál. Denis Diderot, a francia felvilágosodás nagy alakja, nem volt különösebben tehetős, de amikor egy előkelő vörös köntöst szerzett, minden más holmiját ehhez igazította. A többi holmi kopottnak tűnt mellette, így újabb és szebb dolgok vásárlásába kezdett - foglalta össze a Bien.
Fotó: illusztráció/Pexels