A tévéreklámok hatása a sportfogadási oldalakra (x)
A szerencsejáték-ipar hatása ma már messze túlmutat magán az iparágon, és más piacokra is kiterjed. A netes fogadóirodák immár akkora profitot termelnek, hogy sportcsapatokat is szponzorálnak, sőt, más iparágakat is jelentősen befolyásolnak. Ez természetesen nemcsak számukra, hanem a többi szereplő számára is előnyös.
A televíziós hirdetések szintén kulcsfontosságú szerepet játszanak ebben a dinamikában. A fogadóirodák komoly reklámkampányokat folytatnak a televízióban, és széles körű nézettséget érnek el ezekkel. Ezáltal nemcsak a fogadók figyelmét keltik fel, hanem hozzájárulnak az általános fogadási kultúra elterjedéséhez is. Ennek köszönhetően pedig egyre többen döntenek úgy, hogy elolvassák a magyar sportfogadó oldalak értékeléseit, és gyakran ki is próbálják ezeket a platformokat. Az értékelések segítségével a felhasználók könnyebben eldönthetik, hogy melyik oldal a legmegfelelőbb számukra.
Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy milyen hatással vannak a televíziós hirdetések a sportfogadásra, és hogy mit is jelent ez pontosan a magyar játékosoknak. Ha érdekel a téma, mindenképp olvass tovább!
A magyarországi jogszabályok
Magyarországon a szerencsejáték-reklámokra vonatkozó szigorú szabályozás a szerencsejáték-függőség és problémás játék kockázatának csökkentését, valamint a fiatalok és a veszélyeztetett társadalmi csoportok védelmét célozza. A 2013-ban elfogadott törvény kiterjed az online kaszinóoldalakra is, és meghatározza a televíziós szerencsejáték-reklámok megjelenésének feltételeit. Ezek közé tartozik az időkorlátozás, a tartalom és a formátum szabályozása. A reklámok csak éjfél és reggel 6 óra között jelenhetnek meg, kivéve a sportközvetítések idején. Emellett kötelező tájékoztatni a nézőket a játék kockázatairól is. Magyarországon jelenleg csak olyan szerencsejáték-oldalak hirdethetnek a televízióban, amelyek a hivatalos magyar engedélyek birtokában vannak.
A tévében engedélyezett formátumok
A televízióban jelenleg elfogadott szerencsejáték-hirdetési formátumok között megtalálhatók a hagyományos reklámspotok, a szponzoráció és a termékmegjelenítés. A reklámspotok általában 15-30 másodpercesek, és a műsorok közötti időszakban találkozhatunk velük.
A televíziós hirdetések másik gyakori típusa a szponzoráció, amelynek a lényege az, hogy egy cég egy adott műsort vagy eseményt támogat – gondoljunk csak a futballmérkőzésekre, ahol gyakran megjelennek az online fogadóirodák logói.
A harmadik fő kategóriába a termékmegjelenítések tartoznak, amelyek természetes módon, integráltan jelennek meg a műsorban. Ezekkel azonban viszonylag ritkán találkozhatunk Magyarországon, legalábbis ami a szerencsejáték-reklámokat illeti.
A reklámok hatékonysága
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mennyire hatékonyak a szerencsejáték-reklámok. Nos, azt kell mondanunk, hogy meglehetősen azok, ugyanis a televízió az egyik legfontosabb médium a 21. században (még ha az internet teljesen meg is változtatta a médiaviszonyokat), tehát az elérés óriási. A szabályozás és a digitális platformok közötti verseny azonban jelentősen befolyásolhatja a hatékonyságot, általában negatív irányban. Ennek ellenére azt láthatjuk, hogy a hirdetések leadása után jelentősen megnő az online szerencsejáték-oldalak látogatottsága, tehát viszonylag hatékony marketingről beszélhetünk.
Összegzés
Az online fogadóirodák tehát meglehetősen hatékony reklámkampányokat folytatnak a médiában, de nemcsak az interneten, hanem a tévében is. A közvetítések között vagy éjszaka is találkozhatunk ezen oldalak hirdetéseivel, és úgy látszik, hogy ez nem fog egyhamar megváltozni. Ha valaki sikeres akar lenni a magyar szerencsejáték-piacon, az a jövőben sem adhatja fel a hagyományos marketingmegoldásokat, mivel a 40+-os korosztály még mindig napi szinten használja a televíziót. Az viszont valószínűnek tűnik, hogy a külföldi licenccel rendelkező oldalak a továbbiakban sem fognak hirdetési felülethez jutni Magyarországon.
Fotók: Pexels