Jótállás és garancia – van egy nagy félreértés a drága ajándékok kapcsán
Az új szabályok jelentősen kiterjesztették a drágább gépek garanciájának időtartamát. Ezt fontos, hogy tudja, ha nagyértékű ajándékot kapott.
Ha komolyabb ajándékot kapott, mondjuk egy műszaki cikket, akkor az örömködés mellett érdemes elkérni a blokkot és a garanciajegyet is. Kicsit illúzióromboló, de adott esetben nagyon hasznos.
A penzcentrum.hu összeszedte, hogy mennyi ideig szóló garanciát kell adni egyes termékekre.
Egy ideje sávos jótállás van, azaz értékhatártól függ:
- A 10-100 ezer forintért megvásárolt termékekre legalább 1 év jótállást kell vállalni.
- A 100-250 ezer forintért megvett termékek esetében legalább 2 év a garancia.
- A 250 ezer forintnál drágább termékek esetében pedig minimum 3 év a jótállási idő.
Sőt immáron a 10 ezer forintnál drágább
- nyílászárókra, jellemzően ablakokra, ajtókra, garázsajtókra, redőnyökre, reluxákra, napellenzőkre;
- kamerás figyelőrendszerekre, kaputelefonokra;
- kádakra, csapokra, zuhanykabinokra;
- napelemekre, napkollektorokra és az azokból létrehozott rendszerekre;
- az elektromos rollerekre, drónokra, a hoverboardokra (elektromos meghajtású, két egymás melletti kerékkel rendelkező eszközök)
is jár a jótállás, de itt nem mindig veszik figyelembe a sávhatárokat.
A sávos jótállásra vonatkozó szabály alól például kivétel az elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi - írja az Infostart.
Jótállás és garancia
A jótállás nem más, mint az eladó fokozott felelősségvállalása, amit azért tesz, mert az általa gyártott termék nem teljesíti a kívánt megbízhatósági elvárást. Az eladó tehát a jótállással azt "garantálja", hogy az általa eladott dolognak nincs - és a jótállás ideje alatt nem is lesz - hibája.
Ebből egyenesen következik, hogy ha a termék a jótállás időtartama alatt meghibásodik, akkor a törvény szerint az eladót vélelmezett felelősség terheli, és neki kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett (pl. a nem rendeltetésszerű használat okozta).
Amennyiben ezt nem sikerül bizonyítania - független szakértői véleménnyel -, az eladó köteles a terméket javítani vagy kicserélni. Ha ezekre nem képes, a vásárlónak jogában áll árleszállítást kérnie, a terméket a jótállásra kötelezett költségén kijavíttatni, vagy - végső soron - elállni a szerződéstől.
A szavatosságot fontos megkülönböztetni a jótállástól, hétköznapi nyelven a garanciától. A szavatosság lényege abban rejlik, hogy az eladó "szavatolja", olyan terméket értékesített, amelynek nincs olyan hibája, ami csak az eladás után, a későbbi használat során jelentkezik. Gyakran emlegetik ezt rejtett hibaként.
A jogszabályok szerint a szavatosság alapvetően két évig terjed, az első hat hónapban az eladó vállalkozásnak kell szakvéleménnyel igazolnia, hogy a hiba nem eredeti gyártási probléma.
„Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.
Fotó: illusztráció/MTI/Szigetváry Zsolt