Jönnek a visszaváltó-automaták!
Még hiányzik néhány jogszabály, az önként csatlakozók regisztrálása és automatával való ellátása pedig átcsúszhat 2024-re.
Mintegy 1500 arra kötelezett és jó néhány további önként jelentkező üzlet alkotja majd többek közt a jövő év első napján induló kötelező visszaváltási rendszert. Addigra több ezer visszaváltó automatát kell telepíteni a fém-, az üveg- és a italcsomagolások számára, az utóbbiak közül a tejtermékek dobozai kivételek – írja a vg.hu nyomán az Infostart.
A 400 négyzetméteresnél nagyobb eladóterű, elsősorban élelmiszert forgalmazó kiskereskedelmi egységeknek már régen regisztrálniuk kellett a Mohu Zrt.-nél a jövő év január 1-től induló országos kötelező visszaváltási rendszer tagjaiként. Emellett ha szükségét látták, igényelniük kellett csomagolóanyag-visszaváltó automatát is. A Mohu a hulladékgazdálkodási koncessziót 35 évre elnyert Mol Nyrt. leányvállalata, amelyre az anyavállalat a koncesszióban rögzített, saját feladatait bízta.
A regisztrációs kötelezettség a belföldön forgalomba hozott és kötelezően visszaváltási díjasnak minősülő termékek forgalmazóira vonatkozik. A visszaváltási rendszerbe (DRS, deposit refund system) tartozó termékek körét meghatározó kormányrendelet még nem született meg, de a tervezet szerint a 0–6 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolásokról lesz szó a tejalapú italok csomagolásának kivételével.
Ez azokra a kiskereskedelmi egységekre is érvényes, amelyekre nem vonatkozik a kötelezettség, de a remélt előnyök miatt csatlakoznának a rendszerhez: például mert a vevő nála vásárolná le palackok visszaváltáskor kapott kupont.
Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnöke szerint ennél többről van szó. Úgy véli, komoly vásárlómegtartó ereje lesz, hiszen nemcsak azok a vevők keresik majd a visszaváltásra berendezkedett boltokat, akik mielőbb viszont szeretnék látni a nekik járó díjat, hanem azok is, akik fontosnak tartják az újrahasznosítást.
A voucher készpénzre is váltható az adott üzletben vagy üzletláncban. Utalható továbbá bankszámlára az automatába épített vonalkód-leolvasóval, ha a regisztrált ügyfél a telefonos applikációjával azonosíthatja magát, végül felajánlható a pénz jótékonysági célú szervezetnek, amely az automata kijelzőjén választható ki.
Már lejárt a határidő
A kötelezettek regisztrációs határideje január 31-én járt le, az önként csatlakozóké pedig március 31-én. A Mohu még nem zárta le a regisztrációt, sőt, annak lehetőségét jelenleg is nyitva tartja.
Regisztrációra a következő piaci szereplők kötelezettek:
- kiskereskedelmi lánc központi egysége,
- kiskereskedelmi lánc franchise-partnere (franchise-üzemeltető),
- önálló kiskereskedelmi egység,
- az RVM-üzemeltetés feltételeit elfogadó más intézmény.
- Több ezer automatára lesz szükség
A regisztrációra kötelezett kiskereskedelmi egységek kötelesek lesznek visszaváltó pontot fenntartani. A visszaváltás lehet visszaváltó automatával (RVM), vagy kézzel. Az utóbbihoz mobilalkalmazás társul, a Mohu pedig rendszeresen a helyszínre küld visszaváltó automatát a begyűjtött és eredeti formájában megőrzött hulladékért, a palackok gépi számlálása alapján. Ez esetben bankszámlára utalással megtéríti az üzletnek a fogyasztóknak kifizetett visszaváltási díjat.
Önkéntesek is csatlakozhatnak
A rendszer 2024 január 1-jei indulására telepíteni kell a kötelező visszaváltási rendszerbe kerülő összes üzlet automatáját. Számukra – tehát a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek számára – már lezárult a gépi visszaváltók jelentkezési időszaka, de a Mohu még várja a késlekedők jelentkezését.
Az önkéntes csatlakozók a berendezésekre több ütemben, későbbi határidőkkel és a regisztrációs felületen feltüntetett darabszámok erejéig pályázhatnak. Mindkét ütemben 1000 automata igényelhető, amelyből 100 beépített, a többi szabadon álló. Később lehet a pályázatokon megmaradó berendezésekre is pályázni. Ugyanakkor "a pályázatok, regisztrációk és telepítések a 2024-es évre is átnyúlnak" – olvasható a Mohu honlapján.
Fotó: illusztráció/Pexels