Európában csökkent a tévénézésre fordított idő – egyedül a magyarok tartottak ki eddigi szokásaik mellett
Bár Európa legtöbb országában és a világ számos táján is csökken a televízió népszerűsége, a televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység hazánkban.
A televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység hazánkban annak ellenére, hogy Európa legtöbb országában, de a világ számos táján is csökken a televízió népszerűsége. A Föld népessége napi szinten 2 óra 25 percet tévézik. Az európaiak majdnem egy órával többet, átlagosan 3 óra 22 percet, míg mi, magyarok az ezredforduló óta töretlenül legalább 4 órát ülünk a televízió képernyője előtt egy átlagos napon – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss elemzéséből, melyet a Media1 közölt.
Európában és a világ számos országában csökkent az érdeklődés a televíziózás iránt
A Global Audience & Content Evolution (Glance) 71 országra kiterjedő és a 2022-es tévénézési szokásokat feltérképező adatai alapján elmondható, hogy itthon még mindig sokat ülünk a „doboz” előtt, míg a világ más pontján ez nem ennyire népszerű szórakozási forma. 2016-ot követően 3 óra alá esett a világ lakosságának napi tévénézési ideje. A legnagyobb csökkenést az észak-amerikai földrészen mérték, ahol az ezredfordulón még több mint napi 4 órát tévéztek, ám a 2014-ben mért 4,5 órás csúcs után meredek zuhanás következett be, és végül 2022-re 3 alá csökkent a tévé előtt töltött órák száma.
Míg Amerika északi felén lassanként elfordultak a televíziótól, addig Dél-Amerikában mind népszerűbbé vált a tévénézés: a 2000-es évek elejére 3 óra fölé emelkedett a napi fogyasztási idő, 2022-ben pedig – a mérések kezdete óta – a legmagasabb értéken zárt 3 óra 38 perccel.
Európa népessége a kilencvenes évek közepétől legalább 3 órát fordított erre a tevékenységre, ez 2014-re 4 órára emelkedett. A COVID-19 világjárvány ideje alatti kiugró értékektől eltekintve, Európában is csökkenő trendet figyelhettünk meg az utóbbi években. A kontinensek sorrendjében egyébként Ausztrália és Óceánia található az utolsó helyen, a déli földrész metropoliszaiban mindössze 1 óra 46 percet tévéznek átlagosan naponta.
Van olyan ország, ahol már csak napi fél óra az átlag
2022-ben Európában csökkent a legnagyobb mértékben a tévénézésre fordított idő, átlagosan 20 perccel. Leginkább a grúz lakosság fordult el a képernyőtől, hiszen 41 perccel kevesebb ideig követték figyelemmel a műsorokat egy átlagos napon, mint egy évvel korábban. Az izlandi lakosság tartja a negatív világrekordot: a 12 és 80 év közöttiek egy átlagos napon alig több mint fél órát néztek tévét.
Magyarországon kiemelkedő a tévé népszerűsége
A tévénézésre fordított idő európai rangsorában a magyarok mindig is az élen jártak. 2022-ben a negyedik helyen végeztünk, hazánkat mindössze Bosznia-Hercegovina, Románia és Szerbia előzte meg. Világviszonylatban is előkelő a helyezésünk (nyolcadik), még annak ellenére is, hogy előttünk végzett a rangsorban Dél-Amerikából a Dominikai Köztársaság (5 óra 15 perc), a Közel-Keletről Szaúd-Arábia (5 óra 2 perc), az afrikai kontinensről Kamerun (5 óra 12 perc), míg Ázsiából Üzbegisztán (5 óra 3 perc).
Európában egyedül a magyar tévénézők tartottak ki a képernyők jelentette tájékozódási és szórakozási lehetőségek mellett, vagyis ugyanannyi időt szenteltek a tévének 2022-ben is mint 2021-ben: átlagosan 4 óra 51 percet.
Tarol a reality
A legnézettebb műsorok versenyére a világ sok országában rányomta bélyegét a különböző dráma- és vígjáték-sorozatok jelenléte, ám Európában más a helyzet, itt a szórakoztató reality műfaj került túlsúlyba. Belgiumban, Bulgáriában, Hollandiában, Portugáliában és Romániában és hazánkban is első helyen végeztek a tehetségkutató műsorok és egyéb reality formátumok (Got Talent, The Masked Singer, Big Brother Famosos, Sztárban sztár leszek!). A hírműsorok a német nyelvterületeken kerültek az élre, Ausztriában a Zeit im Bild 1, Németországban és Svájcban pedig a Tagesschau végzett az első helyen. Magyarországon viszont a tíz legnézettebb műsor 60 százaléka tehetségkutató, vagy valamilyen, a reality műfajába tartozó showműsor volt.
Amennyiben az egyes országok legnézettebb sportműsorát tekintjük, a FIFA labdarúgó-világbajnokság közvetítése csak a negyedik volt 2022-ben, az amerikai foci nézettsége az USA-ban messze megelőzte, ahogy Kínában az olimpiai férfi 1000 méteres gyorskorcsolya szám is, illetve Indiában a házigazda részvételével zajló Asia Cup krikett verseny – hívja fel a figyelmet az NMHH elemzésében.
Fotó: illusztráció/Pexels