Közlekedésbiztonsági nap motorosoknak
Horváth Ádám négy éve vette a motorját, de eddig csak néhány ezer kilométert tett meg vele, mostantól gyakrabban használja majd, ezért is jött el a vezetéstecnikai tréningre - mondja.
Elég gyakran nézek olyan videókat, amelyek biztonságtechnikával foglalkoznak. Elég fontosnak tartom a közúton, hogy épségben haza is érjünk. Mivel egyrészt ez egy ingyenes képzés, úgy gondolom, hogy minden motorosnak részt kellene venni rajta, aki egy kicsit is saját maga és az egyéb közlekedők iránt felelősséget vállal.
A HUMDA szervezésében szakoktatók, motorosrendőrök és nagy tapasztalattal rendelkező motorosok tartották az elméleti és a gyakorlati képzést. A résztvevőknek a pályákon olyan közúti helyzeteket modelleztek, amelyekkel nap mint nap találkozhatnak. Próbálgathatták a vészfékezést, a kanyarodást vagy éppen azt, hogyan kell bánni a motorral, ha csak kis sebességgel lehet közlekedni. A gyakorlást a motorosszezon elejére időzítették - jegyete meg Zsinór József, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezető oktatója.
A téli álomban otthon mindenki elfeledi egy kicsit a megszerzett rutint, illetve tapasztalatot, itt pedig ellenőrzött körülmények között tudja gyakorolni, meg tudja ismerni a motorkerékpárjának a sajátosságait és a szélsőségeket, a komfortzónából kimozdulva tudja gyakorolni a motorkezelést.
Egyre több nő ül motorra, nemcsak utasként. Például Kun Zsuzsanna is, aki három éve szerezte meg a jogosítványát. Tavaly 11 ezer kilométert tett meg az 500 köbcentis Hondájával.
Nagyon sokat járok csapattal, barátokkal motorozni. Ebben van egynapos túra és többnapos hosszabb túrák is Magyarországon belül, külföldön is. Úgyhogy igen bátran a lábam közé kaptam a motoromat és elindultam vele.
Zsuzsa szerint a női vezetők megfontoltabbak, szabálykövetőbbek, de nekik sem árt a gyakorlás. A motoros balesetek zöme a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbségi, valamint az előzési és kanyarodási szabályok be nem tartása miatt történik. Gyakori ok a figyelmetlenség, a rosszul felmért közlekedési helyzet is - tudtuk meg Szabó Zoltán szakoktatótól.
Van egy kanyarív, sokkal kisebb sebességgel közlekedik a motoros, mint amivel ezt be lehet venni, de mégis kisodródik, balesetezik. Ez mind amiatt történik, hogy nem a kanyarívet nézzük, hanem kitekintünk oldalra, ahogy a gödörbe is nézünk, így oda is fogjuk kormányozni a motorkerékpárt.
A HUMDA tréningjei az ehhez hasonló helyzetek kiküszöbölését eredményezhetik. Az elméleti képzésen pedig arról is hallhatnak, hogy mi a teendő, ha a motorostársuk balesetet szenved. A zalaegerszegi közlekedésbiztonsági nap legfiatalabb résztvevője 17, a legidősebb 70 éves volt.
Szöveg: Ferenczy Gyöngyi
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg