Alapjaiban változik a Zalaegerszeg és Szombathely közötti vasúti közlekedés
A nyugat.hu cikke szerint egy uniós pályázati értesítőben megjelent a GYSEV felhívása, amelyben a közlekedési társaság kivitelezőt keres a zalaszentiváni deltavágány építésére.
Ebben az áll, hogy a következő munkákra kerülne sor:
- 1500 méter egyvágányú új vasúti pálya építése (pályatest, alépítmény, felépítmény),
- 570 méter vasúti pálya teljes átépítése,
- 6 csoportkitérő beépítése,
- közút új nyomvonalra helyezése kb. 405 méter hosszban
- 3 db vasúti átjáróval kapcsolatos építési, átépítési munkák,
- 160 méter hasznos hosszban 1 darab új sínkorona+55 centiméter magasságú utasperon létesítése,
- 6 állásos P+R parkoló létesítése
- felsővezetéki rendszer átépítése/építése kb. 2,5 kilométer hosszban,
- Zalaszentiván állomáson egy darab vasúti elektronikus biztosítóberendezés, illetve csatlakozó térközbiztosítóberendezések átalakítása.
Arra kérték a GYSEV-et, hogy segítsenek értelmezni az építkezést, annál is inkább, mert az iho.hu szakportál már hat évvel ezelőtt foglalkozott ezzel a beruházással.
A zalaszentiváni deltavágány megépítése azért szükséges, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Tehát: ha egy vonat Szombathelyről elindul, akkor keleti irányban bemegy Zalaszentiván állomásra, majd menetirányváltás után az ellenkező, tehát nyugati irányban folytatja útját és kizárólag így juthat el Zalaegerszegre
- közölte a nyugat.hu-val Rázó László Gergő, a cég sajtószóvivője.
A deltavágány egy körülbelül másfél kilométer hosszú új pályaszakasz megépítését jelenti, amelynek köszönhetően már nem lesz szükség erre a menetirányváltásra. Ez egy egyvágányú villamosított vasúti pálya lesz.
Az új pályaszakasz tervrajza tovább segíti az értelmezést.
Fotó: GYSEV Zrt.
A deltavágány nem csupán a személyszállító vonatok közlekedését segíti, hiszen az észak-déli folyosón Szlovákia, Lengyelország és Szlovénia irányába közlekedő és onnan érkező tehervonatok jelenleg ugyanígy, tehát csak zalaszentiváni menetirányváltással tudnak közlekedni.
A menetirányváltás megszüntetése mellett más kézzelfogható előnyei is lesznek a beruházásnak: ilyen például az, hogy rövidebb menetidővel közlekedhetnek a vonatok.
Emellett csökken a környezetterhelés és az energiafelhasználás, összességben pedig javul a vasút versenyképessége mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.
Az utazóközönség számára az egyik látványos változás az lesz, hogy a vonatok egy része nem megy be Zalaszentivánra, helyette új megálló épül az új szakaszon. Az utasok innen érik majd el a települést.
Az új létesítmény a deltavágánytól északra, a község központjához közel épülhet fel, mintegy 160 méter hosszú magasperonnal, valamint P+R és B+R parkolókkal (az előbbi az autóknak, az utóbbi a kerékpároknak).
Az új megállóhely neve “Szentivánvölgy” lesz.
A név Zalaszentiván község mellett utal a közeli Sárvíz patak völgyére is.
A GYSEV Zrt. az elmúlt években sikeresen lezárta a projekt előkészítését: elkészültek a kivitelezéséhez szükséges tanulmányok, tervdokumentációk, emellett a vasúttársaság megszerezte a megvalósításhoz szükséges, jogerős engedélyeket
– válaszolta az építkezés ütemezésére vonatkozó kérdésükre Rázó László Gergő.
A kivitelezési munkák várhatóan 2025-ben indulhatnak meg, a deltavágány a tervek szerint 2027-re készülhet el. A finanszírozást uniós forrásokból biztosítja a GYSEV.
Fotó: illusztráció/GYSEV Zrt./Facebook