2024.11.21., csütörtök - Olivér napja
facebook
Keresés
Alapjaiban változik a Zalaegerszeg és Szombathely közötti vasúti közlekedés

Alapjaiban változik a Zalaegerszeg és Szombathely közötti vasúti közlekedés

2024. szeptember 25., 18:00
A GYSEV jövőre kezdi az építkezést.

A nyugat.hu cikke szerint egy uniós pályázati értesítőben megjelent a GYSEV felhívása, amelyben a közlekedési társaság kivitelezőt keres a zalaszentiváni deltavágány építésére.

Ebben az áll, hogy a következő munkákra kerülne sor:

  • 1500 méter egyvágányú új vasúti pálya építése (pályatest, alépítmény, felépítmény),
  • 570 méter vasúti pálya teljes átépítése,
  • 6 csoportkitérő beépítése,
  • közút új nyomvonalra helyezése kb. 405 méter hosszban
  • 3 db vasúti átjáróval kapcsolatos építési, átépítési munkák,
  • 160 méter hasznos hosszban 1 darab új sínkorona+55 centiméter magasságú utasperon létesítése,
  • 6 állásos P+R parkoló létesítése
  • felsővezetéki rendszer átépítése/építése kb. 2,5 kilométer hosszban,
  • Zalaszentiván állomáson egy darab vasúti elektronikus biztosítóberendezés, illetve csatlakozó térközbiztosítóberendezések átalakítása.

Arra kérték a GYSEV-et, hogy segítsenek értelmezni az építkezést, annál is inkább, mert az iho.hu szakportál már hat évvel ezelőtt foglalkozott ezzel a beruházással.

A zalaszentiváni deltavágány megépítése azért szükséges, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Tehát: ha egy vonat Szombathelyről elindul, akkor keleti irányban bemegy Zalaszentiván állomásra, majd menetirányváltás után az ellenkező, tehát nyugati irányban folytatja útját és kizárólag így juthat el Zalaegerszegre

- közölte a nyugat.hu-val Rázó László Gergő, a cég sajtószóvivője.

A deltavágány egy körülbelül másfél kilométer hosszú új pályaszakasz megépítését jelenti, amelynek köszönhetően már nem lesz szükség erre a menetirányváltásra. Ez egy egyvágányú villamosított vasúti pálya lesz.

Az új pályaszakasz tervrajza tovább segíti az értelmezést.

Fotó: GYSEV Zrt. 

A deltavágány nem csupán a személyszállító vonatok közlekedését segíti, hiszen az észak-déli folyosón Szlovákia, Lengyelország és Szlovénia irányába közlekedő és onnan érkező tehervonatok jelenleg ugyanígy, tehát csak zalaszentiváni menetirányváltással tudnak közlekedni.

A menetirányváltás megszüntetése mellett más kézzelfogható előnyei is lesznek a beruházásnak: ilyen például az, hogy rövidebb menetidővel közlekedhetnek a vonatok.

Emellett csökken a környezetterhelés és az energiafelhasználás, összességben pedig javul a vasút versenyképessége mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.

Az utazóközönség számára az egyik látványos változás az lesz, hogy a vonatok egy része nem megy be Zalaszentivánra, helyette új megálló épül az új szakaszon. Az utasok innen érik majd el a települést.

Az új létesítmény a deltavágánytól északra, a község központjához közel épülhet fel, mintegy 160 méter hosszú magasperonnal, valamint P+R és B+R parkolókkal (az előbbi az autóknak, az utóbbi a kerékpároknak).

Az új megállóhely neve “Szentivánvölgy” lesz.

A név Zalaszentiván község mellett utal a közeli Sárvíz patak völgyére is.

A GYSEV Zrt. az elmúlt években sikeresen lezárta a projekt előkészítését: elkészültek a kivitelezéséhez szükséges tanulmányok, tervdokumentációk, emellett a vasúttársaság megszerezte a megvalósításhoz szükséges, jogerős engedélyeket

– válaszolta az építkezés ütemezésére vonatkozó kérdésükre Rázó László Gergő.

A kivitelezési munkák várhatóan 2025-ben indulhatnak meg, a deltavágány a tervek szerint 2027-re készülhet el. A finanszírozást uniós forrásokból biztosítja a GYSEV.

Fotó: illusztráció/GYSEV Zrt./Facebook