Minden korábbinál durvábban felpörgött a magyarok bankszámlás átverése
Extrém módon megugrott a magyarok bankszámlás átverése. Idén csak május és július között több pénzt buktak a magyar ügyfelek, mint 2020–2021 között, két év alatt. Részben a hazai fogyasztók tudatlansága lehet a baj, de az is gond lehet, hogy nem mernek kiállni a bankjukkal szemben a hasonló vitás ügyekben. Alapjáraton ugyanis a banknak kellene megtérítenie az erős megtévesztéssel kicsalt pénzt.
A közelmúltban nemcsak az elektronikus átutalásokhoz kapcsolódó sikeres csalások száma ugrott meg drámaian Magyarországon, hanem az ezután az ügyfelekre terhelt kár is - közölte a Szabad Európa.
Mint írják, az idei második negyedévben csak az átutalásokhoz kapcsolódó csalásokból már több mint 4,6 milliárd forint kárt szenvedtek el a magyar ügyfelek. Ez az a kár, amelyet nem akar nekik kifizetni a bankjuk, mondván, az ügyfelek súlyos gondatlansága miatt történhetett a csalás, a banknak ebben nincs felelőssége.
A csalások darabszáma is megnőtt. Átlagosan egy csalás során egymillió forinttal rövidítették meg a bűnözők a magyar ügyfeleket május és július között. Azt is lehet tudni, hogy az átverések bő háromnegyedét interneten bonyolították le a csalók, a maradék döntő részét pedig mobiltelefonon keresztül.
Az átverések összértékét tekintve nagyjából 85 százalékban magánembereket sikerült átverni az időszak alatt, nem vállalatokat. Ez is érdemi fordulat, 2020-ban még inkább a cégek szenvedtek nagyobb károkat.
A fentiektől külön számolt, a bankkártyákhoz kapcsolódó csalások száma szerencsére nem ugrott meg ennyire, de még ott is új rekord az egy negyedév alatt több mint félmilliárd forintnyi, ügyfelekre terhelt kár.
A háttérben egyrészt a magyar fogyasztók felkészületlensége áll. Fontos lenne tudatosítani, hogy szinte biztosan nem nyert új autót facebookos like-jával, nem kell telefonon vámkezeltetni a csomagját, és nem fogják lekapcsolni az áramot, ha fél órán belül nem írja be banki adatait egy ismeretlen felületre.
Másrészt a magyar fogyasztók felkészületlennek tűnnek az utólagos lehetőségeiket illetően is. Legalábbis kiugróan erős mértékben tudják a bankok azonnal az ügyfélre terhelni a kárt, noha törvény szerint mindig alapos vizsgálatot kellene folytatniuk arról, hogy a fogyasztó mennyire volt az átlagemberhez képest is súlyosan gondatlan. Ugyanis ha nem volt, akkor a banknak kell megtérítenie a kárt.
A banki vizsgálat eredményét sokszor jó eséllyel vitathatja a fogyasztó a bíróságon is, hiszen itt a bizonyítási kényszer a bankon lesz. Nemrég részletesebben is írtunk az egész problémáról, ezt alább olvashatja.
Grafikonok: Szalai Bálint/Szabad Európa
Fotó: illusztráció/Pexels