Látványos szakaszához ért az ovális pálya építése
Látványos szakaszához ért az ovális pálya kivitelezése a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán. Az építkezésen egy olyan különleges gép is dolgozik, amelyből csak kettő van a világon. A bővítést pénteken mutatták be a sajtó munkatársainak.
A felület a nagy sebességgel közlekedő autókon végzett méréseket teszi majd lehetővé. Ehhez a kanyarokat 47 fokos dőlésszögben kell kialakítani, hogy az autók lassítás nélkül tudjanak haladni.
Fölmegy a falra, és akkor ott szépen 250-el körbe-körbe. Ennek a felületnek a kialakításához speciális eszköz kell, ez látható itt mögöttem, ebből itt Európában egy darab van. Le tudja követni a pálya ívét, a geometriáját betápláltuk a számítógépbe, és maga állítja egyébként
- mondta portálunknak Palkovics László, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója.
A 4600 méteres pálya betonozását és aszfaltozását a meredek szakaszokon csak ezzel, az úgynevezett híd finisherrel csinálják. Az északi és déli kanyar összesen csaknem három kilométer hosszú.
Ez azt jelenti, hogy a két végén mintegy másfél kilométeres kanyar található. Olyan speciális tesztek lesznek itt elvégezve, amelyeket Közép-Európában máshol nem lehet megcsinálni. Ez a legmodernebb lesz, amit most építünk. Az ide jövő cégek kérték ennek a lehetőségét, és ezért szeretnénk megvalósítani
- tájékoztatott Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos.
Az oválpálya szerepe, hogy korlátlan ideig tudjanak gyorsan menni rajta, ami a különböző stabilitásvizsgálatok mellett a motor tesztelése szempontjából is fontos.
Nagyon sokszor a jármű motorjának, sebességváltójának a maximális terhelési tesztelésére is szolgál. Nagy sebességnél lehet csak olyan terhelést elérni, ahol maximális teljesítménnyel üzemel a motor, amely a motort, a sebességváltót és az egész hajtásláncot is igénybe veszi
- részletezte Hamar Zoltán, az AVL ZalaZONE ügyvezetője.
A befektetők várhatóan jövőre már birtokba vehetik ezt a szakaszt is. A sajtótájékoztatón azt a projektet is bemutatták, melynek részeként önellátó, szél- és napenergiával működő töltőállomásokat alakítanak ki. Az áram egy részét akkumulátorokban tárolják, másik részét hidrogénné alakítják.
Szöveg: Nagy Jenő
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg