A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint az elmúlt négy évben mintegy 60%-kal nőtt a B kategóriás jogosítvány megszerzésének átlagára Magyarországon. Ma már akár 800–900 ezer forintba is kerülhet, mire valaki kézhez kapja a vezetői engedélyét – derül ki a Pénzcentrum összeállításából.
A februári adatok alapján egy B kategóriás tanfolyam ára már átlagosan 360 ezer forint, de ez csupán az alap. A különböző járulékos költségek – vezetési órák, vizsgadíjak, extra alkalmak – megsokszorozhatják a teljes végösszeget.
Pető Attila:
10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30 kell.
A közlekedési szakértőként ismert Pető Attila („Kreszprofesszor”) szerint nem meglepő a drágulás, hiszen az autózáshoz kapcsolódó költségek is jelentősen emelkedtek:
Most már 10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30-at kell venni ahhoz, hogy valaki vizsgára mehessen.
Ez minimum 300 ezer forintot jelent csak a gyakorlati órákra, de a legtöbben extra alkalmakat is kérnek – ezek további több százezer forinttal növelik a költségeket.
Miért ilyen drága a vezetésoktatás?
A magas árakat nem az oktatók haszna hajtja fel – hangsúlyozza Pető Attila –, hanem a járműhasználathoz kötődő költségek:
Üzemanyag: folyamatosan emelkedő árak Karbantartás, szerviz, javítás: például egy kuplungcsere akár 500 ezer forint is lehet Biztosítás, amortizáció: a tanulók nem kímélik az autót Eszközhasználat és tanári munkaidő egyszerre: „A taxis sem tanít vezetni” Egy tanóra az oktatásban 50 perc. Szoktam mondani azoknak, akik drágállják a jogsit, hogy üljenek be 50 percre egy taxiba, és nézzék meg, mennyit fizetnek – úgy, hogy ott nem tanítják őket.
Vizsgadíjak, bukások, pluszórák – gyorsan elszáll a költségvetés
A tanfolyam és a kötelező vezetési órák mellett a bukások és újravizsgázások díjai is terhelik a pénztárcát. A fiatalok esetében ezt legtöbbször a szülők finanszírozzák – és a kezdeti 400 ezres tervezett költség könnyen a duplájára nőhet.
Sokszor indulnak egy 400 ezres büdzsével, de a sok óraszám miatt bőven lehet 800–900 ezer forint is a vége
– mondta Pető.
Generációs különbségek: a mai fiatalok másként tanulnak vezetni
A Kreszprofesszor azt is hangsúlyozta: változott a tanulók hozzáállása, és nem minden esetben pozitív irányban.
Az e-learning nem tanít és nem magyaráz. A tantermi foglalkozáson lehetett kérdezni, az oktató elmagyarázta – sokkal jobban rögzült a tudás.
Szerinte az oktatási módszerek újragondolása is szükséges lenne, nemcsak az árak kordában tartása, hanem a közlekedésbiztonság érdekében is.
Fotó: illusztráció/Pexels