Szigorítottak a gyorshajtás szabályain: már nem nézik el a rendőrök az 51-et az 50-es táblánál
Megszűnt a tolerancia a gyorshajtások ellenőrzésénél május 1-től, mostantól szigorúbban veszi a rendőrség a sebességhatárok átlépését. Még többen kaphatnak bírságot.
Megerősítette az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess.hu kérdésére, hogy május 1-jétől szigorítottak a gyorshajtás szabályain. A minimális sebességtúllépés után is bírságot kapnak a gyorshajtók. Eddig a rendszer tolerálta az 50-es táblánál az 53-as sebességet, de ez megváltozott - írja a Telex.
„Az új szabály nem jelenthet mást, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát”
– mondta a lapnak Janklovics Ádám közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a régebbi autóknál előfordulhat majd, hogy akkor is büntetést kapnak, ha a mutató az ötvenesen van, de a műszer eközben már 51-et vagy 52-t mér. A modern kocsikban lévő digitális mérők azonban olyan pontosak, mint a rendőrség által használt traffipaxok.
Az előbbi eseteknél az autósok szinte lehetetlen küldetésre vállalkoznak, ha bizonyítaniuk, hogy nem lépték át a sebességhatárt, és hajtottak gyorsabban a megengedettnél.
A Vezess.hu kitért arra is, hogy ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebességtúllépés megúszásának. Hiszen 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán például 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság.
Magyarországon az előírt sebességhatár átlépését két módon szankcionálják: helyszíni vagy közigazgatási bírsággal. Előbbi érvényes a kisebb sebességhatár-átlépésekre, ezt alkalmazzák általában akkor, amikor megállításos sebesség-ellenőrzést végeznek, főként városon belül. A nagyobb sebességhatár-átlépéseknél (100 km/óra alatt+15 km/óra, 100 km/óra felett plusz 20 km/óra) közigazgatási bírságot szabnak ki az objektív felelősség elve alapján. Utóbbinál nem feltétlenül az autót vezető gyorshajtó fizet, mert a szabályozás az üzembentartót tartja felelősnek, így rá szabja ki a minimum 30, maximum 300 ezer forintos bírságot.
Kiemelt képünk illusztráció: police.hu
Szigorítottak a gyorshajtás szabályain: már minimális sebességtúllépés esetén is büntetnek, de csak akkor, ha megállítja a sofőrt a rendőr. A telepített traffipaxoknál, vagy a mozgó sebességmérőknél még elvileg megmaradt az a szabály, hogy bizonyos mértékű sebesség-túllépésig nem kell számítani bírságra. Naponta átlagosan 1700 gyorshajtót fognak el itthon, ez a szám most jelentősen emelkedhet.
Minden, amit a sebességméréssel kapcsolatos változásról tudni kell.